قوانین سایت داناترین

۹

این نسخه ۰.۲ از قوانین داناترین است، برای مشاهده بحثهای قبلی درباره قوانین داناترین تاریخچه نسخه های این پرسش را مطالعه کنید، اگر پیشنهاد یا انتقادی درباره قوانین دارید از نظرات و پاسخهای همین مطلب استفاده کنید

بند اول. داناترین وب سایت پرسش و پاسخ درباره فناوری اطلاعات است، ایجاد هرگونه محتوا خارج از موضوع سایت در آن ممنوع است و با آن بر اساس قانون تخلفات محتوایی و کاربری برخورد خواهد شد.

بند دوم. پرسش‌ها، پاسخ‌ها و نظرات در داناترین باید به زبان فارسی باشند، ارائه پرسش، پاسخ یا نظر که صرفاً انگلیسی یا فینگلیش باشد تخلف محسوب شده و با آن بر اساس قانون تخلفات محتوایی و کاربری برخورد خواهد شد. همچنین پاسخ یا نظرات سوالات نباید صرفاً کپی شده مطالب سایت‌ها و وبلاگ‌ها و منابع باشد.

بند سوم. پرسیدن هرگونه سوال درباره هک، کرک، موضوعات مربوط به ماهواره یا درخواست فیلترشکن در داناترین ممنوع است. با محتوای حاوی مصادیق این بند و منتشرکنندگان آن بر اساس قانون تخلفات محتوایی و کاربری برخورد خواهد شد.
توضیح: سوالاتی که مخاطب زیاد داره چرا بسته میشه؟

بند چهارم. کاربری که اقدام به پرسیدن یک سوال می‌کند حق انتخاب بهترین پاسخ برای آن سوال را دارد، در صورتی که ۲۴ ساعت بعد از ارائه بهترین پاسخ، کاربر اقدام به انتخاب بهترین پاسخ نکرد، مدیران می‌توانند نسبت به انتخاب بهترین پاسخ اقدام نمایند.
توضیح: چرا باید پاسخ داده شده به سوالمان را به عنوان بهترین پاسخ انتخاب کنیم؟

بند پنجم. پرسیدن پرسش تکراری در داناترین مشمول قانون تخلفات محتوایی و کاربری می‌شود.
توضیح: چرا پرسش‌های تکراری در داناترین بسته می‌شوند؟

بند ششم. مدیران سایت حق دارند به منظور حفظ کیفیت سایت اقدام به ویرایش پرسش‌ها، پاسخ‌ها و نظرات کنند. این ویرایش در حوزه‌هایی نظیر ویرایش ظاهری (شامل حذف کاراکترهای اضافی، اشکالات املایی و انشایی و …) و یا ویرایش نوعی (مانند تبدیل پاسخ‌ها به نظرات، لغو ویکی، تبدیل پرسش‌ها به مطلب ویکی و …) و یا ویرایش به منظور جستجوپذیری بهتر (شامل اصلاح عنوان پرسش، تگ‌ها و …) خواهد بود.

بند هفتم. به ازای فعالیت مثبت به کاربران، مدیران می‌توانند به آن‌ها امتیاز تشویقی بدهند، تصمیم گیری درباره مقدار و بازه زمانی و واجدین شرایط برای اعطاء این امتیازهای تشویقی به عهده تیم داناترین است.

بند هشتم. پرسش‌های موضوعی/مقاله‌ای در داناترین توسط مدیران یا کاربری که پرسش را مطرح کرده به مطلب ویکی تبدیل می‌شوند.
توضیح: منظور از ویکی یا Wiki Community در سایت داناترین چیست؟

بند نهم. حد نصاب مربوط به فعالیت‌های مختلف در داناترین نظیر رای دادن، کسب مدال‌ها و … بسته به شرایط ممکن است تغییر کند، اما امتیازات و مدال‌های اعطاء شده به کاربران در صورتی که مرتکب تخلفات مندرج در قانون تخلفات محتوایی و کاربری نشده باشند، از آن‌ها پس گرفته نمی‌شود.

بند دهم. قانون تخلفات محتوایی و کاربری: موارد زیر شامل تخلف محتوایی می‌شوند و در قبال آنها برخوردهای مشخص شده انجام خواهد شد. بدیهی است به منظور مقابله بهتر با تخلفات محتوایی و کاربری، به مشارکت کاربران سایت در گزارش تخلفات نیاز است.

۱.مطالب خارج از موضوع فعالیت سایت داناترین به هر شکل و عنوان حذف خواهند شد. به کاربرانی که اقدام به نشر اینگونه محتوا در سایت می‌کنند یک مرحله تذکر داده شده و در مرحله دوم تعلیق فعالیت به مدت یک هفته و در صورت تکرار، تعلیق دائمی فعالیت در داناترین برای آن‌ها اعمال خواهد شد.

  1. ارائه مطالب اسپم به قصد معرفی، تبلیغ محصولات تجاری یا غیرتجاری یا سایت‌ها و اشخاص و یا اتلاف منابع داناترین تخلف محسوب شده و ضمن حذف آن، به منتشرکننده آن در دو مرحله تذکر به همراه کسر ۲00 امتیاز و در مرحله سوم تعلیق یک هفته و در صورت تکرار، تعلیق‌های یک ماهه به همراه کسر ۵0۰ امتیاز اعمال خواهد شد. تگ‌های اسپانسر از این موضوع مستثنا هستند.
    3.درخواست هک، کرک یا فیلترشکن به هر شکل و عنوان حذف خواهد شد. به کاربرانی که اقدام به نشر اینگونه محتوا در قالب پرسش یا پاسخ یا نظر کنند در دو مرحله تذکر داده شده و در هر مرحله ۱00 امتیاز کسر می‌شود. در مرحله سوم تعلیق فعالیت به مدت یک هفته به همراه کسر ۳00 امتیاز و در صورت تکرار تعلیق‌های یک ماهه به همراه کسر ۵0۰ امتیاز برای هر تخلف درباره آن‌ها اعمال می‌شود.
    ۴.پرسش‌های تکراری: به منظور جلوگیری از اتلاف وقت کاربران، پرسش‌های تکراری توسط مدیران بسته می‌شوند و در آن‌ها لینکی به پرسش اصلی ایجاد می‌شود.
    5.مطالب توهین آمیز یا مسخره کردن اشخاص حقیقی و حقوقی به هر شکل وعنوان حذف شده و به کاربرانی که اقدام به نشر اینگونه محتوا در سایت می‌کنند ضمن کسر ۵0۰ امتیاز یک مرحله تذکر داده شده و در صورت تکرار در مرحله دوم، تعلیق فعالیت یک ماهه و در مرحله سوم تعلیق دائمی اعمال خواهد شد.
  2. کاربرانی که با ایجاد اکانت‌های مختلف یا به روش‌های غیرقانونی دیگر در جهت کسب امتیاز و مدال برمی‌آیند متخلف شناخته شده و بعد از یک اخطار، در صورت ادامه فعالیت غیرقانونی، امتیاز آن‌ها صفر و فعالیت آن‌ها به مدت یک ماه تعلیق می‌گردد و در صورت تکرار فعالیت آن‌ها به صورت دائمی معلق خواهد شد.
    ۷.پرسش‌های ناقض کپی رایت بسته شده و پاسخ‌ها و نظرات حاوی مطالب و لینک‌های ناقض کپی رایت توسط مدیران ویرایش می‌شوند.
    ۸.پرسش‌های کلی و پرسش‌هایی که حالت نظرسنجی دارند و پاسخ مشخصی ندارند یا نمی‌توانند داشته باشند توسط مدیران سایت بسته می‌شوند.
    ۹.پرسش‌های بحث برانگیز که در حوزه فناوری اطلاعات اما مرتبط به مسائل سیاسی و اجتماعی نظیر تصمیمات دولتی در حوزه فناوری اطلاعات و … باشند و باعث به حاشیه کشیده شدن فعالیت کاربران سایت شوند حذف می‌شوند.
    ۱۰.مطالبی که تحت عنوان پرسش، پاسخ یا نظرات گمراه کننده منتشر می‌شوند توسط مدیران ویرایش و در صورت لزوم بسته می‌شوند.
انصراف

۷  پاسخ

۶

آیا بهتر نیست سوالات [بسته شده] در لیست پرسش های بی پاسخ ظاهر نشود؟

پاسخ داده شده ۰۴:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۲ egza۴،۳۴۳۱۵۶۷
انصراف
۵

آیا به همه سوالات باید پاسخ بدهیم؟
با
سوالاتی که با یک جستجوی خیلی ساده در
گوگل می‌توان پاسخ آن‌ها را به دست آورد
چه کنیم؟

اگر میخواهیم که اینجا مرجعی بشه برای تمام کاربران ایرانی، باید به مبتدیانه ترین سوالات هم پاسخ داده بشه.
هستند کسانی که سرچ انجین ها رو نمیشناسند و باز هم خیلی ها هستند که نمیدونند چطوری درست سرچ کنند.

تگ‌ها فارسی یا انگلیسی؟

از هر دو بسته به نیاز باید استفاده شود
ولی مثلاً برای تگ‌های نظیر گوگل، فیس
بوک، توییتر و … چه کار باید کرد؟ شکل
فارسی یا شکل انگلیسی؟

به نظرم تا جایی که کلمه نامانوس و غیر معمولی ساخته نمیشه، از فارسی استفاده کنیم بهتره اما مثلا کلمه ای مثل CMS رو جالب نمیشه بگیم سی-ام-اس و همون cms بزنیم بهتره

پاسخ داده شده ۰۶:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۶ mohamadreza۱،۸۳۶۸۲۷
۲
در مورد اوّل موافقم. اگر قرار به فرض وجود موتور جستجو بود که اصلا نباید این سایت ایجاد می شد. در مورد دوم هم کاملا درسته ولی باشد خیلی دقیقتر به این مساله فکر کرد و براش راه حلی داشت. مثلا یک صفحه ویکی از لیست تگهایی که باهاش برخورد می شه ایجاد کنین و انتخاب قراردادی رو اونجا ثبت کنین که هم کاربران و هم مدیران در آینده بتونن بهش رجوع کنن. - keyvan - ۰۷:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۶
۱
در مورد تگها واقعاً بدون ویرایش moderator ها نمیشه کنترل کرد. برای ثبت در قوانین می تونیم اینطور در نظر بگیریم که کلمات انگلیسی که فارسی شون متداول هست اشکالی نداره که تگ فارسی بخوره ولی به غیر از این و کلماتی که خودشون مخفف هستند مثل همین cms که مثال زدید باید تگ انگلیسی بخورند - hamed - ۱۱:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۶
یک روش که البته من نمی گم حتما اینطوری کنین استفاده فقط از کلمات انگلیسی است مثل سایت iDevCenter که این باید روش بحث بشه. - keyvan - ۱۵:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۶
استفاده از تگهای فارسی تاثیر مثبتی برای موتورهای جستجو داره اما عیبش اینه که url رو زشت میکنه! - hamed - ۱۵:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۶
انصراف
۳

آیا به پرسش تمرینات درسی دانشجویان پاسخ داده شود؟ احتمالا طیفی عظیمی از دانشجویان، اعضای این سایت خواهند بود. آیا امکان کمک به آن ها در حل تمرینات درسی فراهم خواهد آمد؟

می شود از تجربه سایت SE در این مورد استفاده کرد

http://meta.stackoverflow.com/questions/1۰۸1۱/homework-on-stackoverflow

http://meta.stackoverflow.com/questions/۱۸2۴۲/what-is-the-policy-here-on-homework-closed

پاسخ داده شده ۱۲:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۱ Hossein۱۵۹۶۲۵
انصراف
۲

با توجه به تجربیاتی که تو این چند سال به دست اومده به نظر من باید با افرادی که خارج از موضوع، نظری رو مینویسد کاملا برخورد بشه و به سریعترین شکل ممکن اون صحبت، حرف، نظر، سوال حذف بشه
سوالاتی که حتی در مورد آی تی هستند اما مربوط به مسایل سیاسی و اجتماعی هستن، مجاز نباشه.. مثلا فلان وزیر در فلان جا چه کرد

پاسخ داده شده ۰۵:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۶ mohamadreza۱،۸۳۶۸۲۷
۱
کاملا موافقم. با توجه به تجربه ای که من و تعدادی از دوستان فعال اینجا (از جمله کیوان و محمدرضا) داشتیم عده ای هستن که ممکنه اینجا رو هم به محلی برای تخلیه عقده های شخصی خودشون علیه دیگر کاربران تبدیل کنن. پس در این مورد باید نظارت خوبی انجام بشه که محیط به هیچ وجه از حالت علمی خارج نشه. - mahdi - ۰۷:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۶
مواظب باشید البته که حساسیت بیش از حد هم به خرج ندین که به شکل دیگه ای کاربران رو زده کنه. - keyvan - ۰۷:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۶
نحوه برخورد به نظرتون چطور باید باشه؟ محتوایی که به شکل آشکار خارج از محدوده سایت هست که باید به طور قطع خیلی سریع بسته بشه ولی برای کسانی که ناآگاهانه مثلاً سوال درباره اینکه چه کسی قهرمان جام جهانی میشه بکنند، چه باید کرد؟ بلافاصله معلق بشن یا بعد از مثلاً n اخطار اکانتشون معلق بشه؟ - hamed - ۱۱:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۶
۲
ببینین اینها بستگی به شرایط سایت و موقعیت زمانی داره. برای شروع به نظر من بازتر بودن بهتره ولی در دراز مدت اگر کاربرها زیاد بشن بهتره که قاطعانه تر برخورد بشه. برای شروع تذکر دادن و حذف پستها رو پیشنهاد می کنم و اگر خیلی آزار کننده شد منع کاربری. - keyvan - ۱۵:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۶
انصراف
۱

یک نکته دیگه هم اینه که مدیران باید توجه کنند در انتخاب جواب اصلی برای یک سوال. درست بودن یک جواب از هر لحاظ باید مد نظر باشه. ممکنه که سوالی دارای یک جواب کلی نباشه و فردی این رو مطرح بکنه و فرد دیگه ای بیاد یک جواب خیلی خاص بده و سوال کننده که آگاهی کافی نداره اون رو به عنوان جواب در نظر بگیره. مدیران باید متوجه باشند که خیلی مهم هست که سایت اطلاعات درستی در اختیار کاربران بگذاره و به همین جهت این مساله رو هم کاملا پایش کنند.

این قضیه پند مرتبه ای تو همین نسخه آزمایشی هم پیش اومده و به نظر میاد متداول باشه.

پاسخ داده شده ۰۸:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۶ keyvan۱،۹۴۷۱۴۲۹
اساساً می خواهیم اختیار انتخاب جواب نهایی یا همون جواب پذیرفته شده (accepted answer) رو به عهده کاربر بگذاریم یا مدیران هم نقش داشته باشند؟ چون ممکنه پاسخی که از طرف مدیر انتخاب میشه لزوماً پاسخ مورد نظر کاربر نباشه - hamed - ۱۱:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۶
۱
به نظرم این روش درستی نیست. مهمتر از جواب یک کاربر سوال کننده جواب کاربران آینده هست که جستجو می کنند و همچنین جلوگیری از سوالات تکراری. به همین دلیل این مدیران هستن که در صورت لزوم دخالت کرده و بهترین جواب رو انتخاب کنن بر اساس معیارهای سایت و تخصص خودشون. - keyvan - ۱۵:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۶
۱
با اینکه قانون رو اینطوری قرار بدیم که اگر بعد از مدت مشخصی، کسی که پرسش رو مطرح کرده از بین جوابهای مطرح شده، جوابی رو انتخاب نکرد مدیران اقدام به انتخاب جواب نهایی (در صورت وجود) کنند موافق هستین؟ البته یک حالت دیگه هست اونم اینه که یک جواب انتخاب بشه ولی بعداً یک نفر بیاد جواب بهتری به سوال بده. در این حالت هم مدیران حق دخالت و تغییر جواب نهایی رو داشته باشند - hamed - ۱۵:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۶
انصراف
۱

آیا ارسال سوال تکراری این اهمیت را دارد؟
به نظرم توجه به این نکته ضروری است که قرار دادن چنین وظیفه ای به مدیران باعث شلوغی بیش از حد فعالیت و وظایف آن ها و همچنین احتمال برخورد سلیقه ای با موضوعات است.
همچنین قرار این سایت نیست که تمامی سوال ها پاسخ کاملا درستی بگیرند، برای بسیاری از پرسش ها ممکن است در طول زمان جواب های کاملتری پیدا شود…
اهمیت این که کاربران احساس امنیت در ارائه نظز بکنند نیز بالاست، در صورت دخالت مدیران در این موارد اعتماد کاربران به سایت پایین می آید و باعث نارضایتی نیز می گردد

پاسخ داده شده ۰۲:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۹ Hossein۱۵۹۶۲۵
من نمی دونم این سوال شما آیا در واقع نظری بر موارد بالاست که اگر هست بهتره که نظر باشه نه پاسخ. قطعا سوال تکراری فوق العاده مهم هست و یکی از سیاستهای اینگونه سایتها (و حتی فرومهای قدیمی) اینه که تعداد سوالهای تکراری به حداقل برسند و به همین دلیل خصوصیاتی هم در نرم افزار ایجاد شدند. این مساله اگر رعایت نشه بی نظمی میاره و کیفیت رو خیلی کم می کنه. تمام سایتها هم این مساله رو به مدیران سپردن و یکی از مهمترین کارهایی است که اونها باید انجام بدن. - keyvan - ۰۷:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۹
مسلما باید روش های جهت محدود سازی در ارسال سوال های تکراری وجود داشته باشه. این روش ها در این سایت پیش بینی شده است ( به عنوان مثال پیشنهاد سوال مرتبط با سوالی که در حال طرح است در هتگام نوشتن عنوان سوال) مهم در طریقه این کار است.. برای روشن شدن این مسئله چند سوال می پرسم ۱- با علم بر این که پاسخ صحیح با گذشت زمان احتمال تغییر دارد، آیا ما می توانیم به راحتی تشخیص دهیم که دلیل سوال دوباره کاربر اشتباه وی در ارسال سوال تکراری است و یا بی اعتبار شدن پاسخ های سوال گذشته؟ - Hossein - ۱۵:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۹
۲- فرض کنیم که کاربر با پاسخ های داده شده راضی نشده یا سوالی برای اولین بار پاسخ مناسبی دریافت نکرده و با افزایش تعداد کاربران در طول زمان احتمال پاسخ مناسب نیز افزایش می یابد..تشخیص این شرایط آیا به راحتی قابل تشخیص است.. -۳ چه زمانی برای جمع بندی پاسخ های داده شده به یک سوال می خواهید تعیین کنیم؟ همانطور که حامد عزیز گفت در صورتی که بعد از پاسخ نهایی ما کاربری جوابی کاملتر را داد مدیران جواب قبلی خود را عوض کنند.. این عامل باعث شلوغی بیش از حد سر مدیران می شود چون همیشه باید در مورد سوالات قبلی و کنونی امکان ویرایش را داشته باشند. - Hossein - ۱۵:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۹
۴- درست بودن یک پاسخ از نظر مدیر آیا معیاری دارد؟ آیا مدیران سایت توانایی تشخیص در همه موارد این حوزه گسترده را دارند؟ به نظر من دخالت مستقیم به آرا و نظرات کاربران هزینه نارضایتی را نیز در بر دارد….و حتما با نظر شما مبنی بر وجود قوانین وشرایطی در محدود سازی افراد در ارسال سوالات تکراری و تلاش حداکثری برای پیدا نمودن پاسخ مناسب و صحیح پرسش ها از این طریق موافقم - Hossein - ۱۵:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۹
ببینین کیفیت و نظم دو تا نکته مهم برای موفقیت چنین سایتهایی هستند و همه چیز باید در این دو راستا قرار بگیره که سایت بتونه پیشرفت کنه و قابل کنترل باشه. این رو به عنوان یک اصل باید مد نظر داشت همیشه. ۱- سوالهایی که در طی زمان جوابشون تغییر می کنه بسیار درصد پایینی هستند و اگر هم چنین موردی باشه در همون پست قدیمی می شه بحث کرد. قرار نیست که حالا یک جواب انتخاب شده وحی منزل باشه و همیشه هم حفظ بشه. - keyvan - ۱۶:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۹
۱
۲- این مساله هم فکر نمی کنم اصلا تاثیری روی بحث انتخاب جوابها توسط مدیران داشته باشه. فراموش نکنید که بالاتر از جواب دادن به سوال یک فرد جواب دادن به سوال جمع بزرگتر کاربران با سوالات مشابه در آینده هست و اصلا فلسفه و دلیل موفقیت StackOverflow هم همینه. ۳- این زمان قابل بحثه ولی به هر شکل یک سری وظایف هست برای مدیران که تو این سایت در واقع اصل وظایف همینه. به علاوه مدل مدیریتی سایت طوری است که همگام با رشد تعداد کاربران مدیران جدیدی هم ایجاد می شن. به علاوه فرقی بین زمان لازم برای مدیریت یک پست قدیمی یا پست جدید وجود نداره و بالاخره این زمان صرف می شه. - keyvan - ۱۶:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۹
۴- مسلما هیچ فردی دانش مطلق نداره و زمان نامحدود هم نداره ولی این سایت یک سایت تخصصی است و قدر مسلم در هر حوزه تخصصی افرادی هستند که دانش بیشتری نسبت به بقیه داشته باشند و یا حداقل اینکه دانش اینکه بتونن بین جوابها انتخاب کنند رو داشته باشند. کاربران هم باید فرهنگ پذیرش رو داشته باشند و اگر هم موافق نبودند به سادگی مطرح کنند که با نظر جمعی تصمیم گیری بشه. اگر واقعا این فرهنگ بعد از سالها وجود نداشته باشه مسلما این سایت هم به جمع تلاشهای بسیار در سالهای گذشته توسط افراد دیگه خواهد پیوست. - keyvan - ۱۶:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۹
انصراف
۰

اگر لینکی برای دعوت دوستان بود خیلی خوب بود یعنی میشد دعوت نامه فرستاد و دوستانمون رو بیاریم
اینجوری برای سایت هم خوب بود

پاسخ داده شده ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۳ hamid۶،۲۷۶۶۲۸۶۹
انصراف
انصراف